KURDMUSIC

جدیدترینپربازدیدترینتصادفی

بیوگرافی حسن زیرک + زندگینامه

74 بازدید
بیوگرافی حسن زیرک + زندگینامه

بیوگرافی حسن زیرک + زندگینامه ( ژیان نامه )

دانلود اهنگ های حسن زیرک

از فقیری و نداری تا ابدی شدن استاد حسن زیرک : زندگی نامه

حسن زیرک با ضبط تعداد زیادی آهنگ و آوازهای سنتی مردم کرد، باعث حفظ و نگهداری این آثار فرهنگی از خطر فراموشی شد . استاد حسن زیرک بیش از ۷۰۰ ترانه و آواز به یادگار گذاشته وی جزو موسیقی ‌دانان برجسته کورد بوده است .

حسن زیرک، علاوه بر زبان مادری (کردی سورانی ) ، به زبان‌ های فارسی، ترکی آذری، ارمنی، هورامی (اورامی) و لری نیز آواز میخواند و موسیقی اجرا می کرد. وی دارای ۳ آهنگ ترکی، ۸ آهنگ فارسی و ۲ آهنگ هورامی ( اورامی ) و ۶۴ آهنگ ( مقام ) به زبان کُردی است.

حسن زیرک طرفدار و نفوذ فرهنگی بسیار زیادی نه تنها در کردها بلکه در همسایگان فارس، آذری و لر ها نیز داشته است. حسن زیرک یکی از مشهورترین و شناخته ترین خواننده های کرد زبان هست .

 

استاد حسن زیرک در گروه های موسیقی زیادی فعالیت داشته و کارهای بسیاری زیادی را اجرا نموده است که از مهم ترین آنها می توان به گروه های زیر اشاره نمود :

  • گروه موسیقی کوردی » برادران یوسف‌ زمانی
  • مشیر همایون شهردار در تهران
  • همراه با مجتبی میرزاده در رادیو کرمانشاه

 

 

کودکی حسن زیرک

گفته ها و ابهاماتی از محل تولد حسن زیرک وجود دارد، تعدادی باور دارند که حسن زیرک در روستای هرمیله در بین بوکان و سقز به دنیا امده است. اما براساس شناسنامه و گفته تعدادی از مردم منطقه بوکان، حسن زیرک در سال ۱۳۰۰ (۲۲ نوامبر ۱۹۲۱) در محله قلعه سردار

( قلای سردار ) شهرستان بوکان، آذربایجان غربی ( قسمت کردنشین ) در ایران به دنیا آمده‌ است. وی در ۵ سالگی پدرش را از دست داد و شیرینی دوران کودکیش تلخ گشت و از ابتدای بچگی و نوجوانی تا پایان زندگی را در رنج گذرانده. مادر زیرک در آن دوران توانایی نگه داستن و تربیت بچه ها بدون داشتن شوهر را نداشت، ناچار به  ازدواج مجدد راضی می‌ شود. فرزندان وی از جمله حسن زیرک به مدرسه نرفته و از بچگی جهت امرار معاش به کارگری مشغول بوده اما یاد گرفتن موسیقی در کردستان، چنان وابسته به مکتب و مدرسه نبود. او استعداد کم نظیری در به خاطر سپردن مقام ها ، ملودی ها و اشعار کردی داشت و همین او را از دیگر بچه های دوران وی متمایز می کرد. هوش و زکاوت حسن زیرک در به خاطر سپردن اشعار و اواز و موسیقی کردی ستودنی و قابل ستایش است .

بیو گرافی حسن زیرک

بیو گرافی حسن زیرک

سال‌های زندگی در بوکان

حسن زیرک در نوجوانی و جوانی شغل‌های مختلف زیادی مثل کارگری، شربت‌فروشی، شاگردی و .. را در زادگاهش شهر بوکان تجربه می کند. حسن زیرک مدتی نیز شاگرد راننده اتومبیل مسافر کشی مسیر سقز وبانه بوده که از شانس بد یک روز هنگامی که راننده در اتوبوس نبوده ، شروع به رانندگی میکند وتوانایی کنترل اتومبیل را از دست میدهد و باعث کشته شدن یک جوان ۱۸ ساله اهل شهر سقز می‌شود. به همین دلیل حسن زیرک جوان، اتومبیل و صحنهٔ تصادف و کشته شدن جوان سقزی را رها کرده ، و با فرار از حادثه و مدتی مخفی زندگی کردن ، در آخر تسلیم نیروی ژاندارمری می‌شود، و به حبس ابد محکوم می شود بعد از این حادثه و اتفاقات تلخ مادر حسن زیرک، همسر حسن زیرک به نام ” محبوبه ” را به همسری برادرش در می آورد، و این خبر باعث رنجیدن دل و احساسات حسن زیرک شده و او را شدیداً آزرده می کند. و بعد از آزادی حسن زیرک از بند زندان او از ایران خارج می شود ، و به سمت دیگر کردستان ( کردستان عراق ) راهی میشود و آوارگی و تنهایی زندگی کردن شروع میشود.

سال‌های زندگی در بغداد

در سال ۱۳۲۶ زمانی که حسن زیرک به کردستان عراق میرود، در مسافرخانه ای بنام فندق شمال به شاگردی می‌پردازد. ( حسن زیرک ، نوجوانیش را در کردستان‌ ایران و عراق با مشقت زندگی می کند ) روزی هنگام نظافت، که طبق روال عادی مشغول زمزمه ترانه‌ بود، مردی جوان و مسافر به نام جلال طالبانی ( رهبر اتحادیه میهنی کردستان عراق )، که در محل کسب حسن زیرک اقامت داشت، با شنیدن آواز خواندن حسن زیرک، او را به اتاق اقامت خود صدا میزند و به این ترتیب هرشب زیرک برای جلال طالبانی و همراهان طالبانی ترانه اجرا می‌کند، تا اینکه با پیشنهاد مام جلال، حسن زیرک را به رادیو بغداد معرفی میکنند و خودش همراهیش می کند و زیرک در آنجا مشغول به کار می‌شود. مدتی در بخش کوردی رادیو بغداد ترانه اجرا می کند. تاریخ ورود این جوان کورد ایرانی به رادیو کُردی بغداد هم‌زمان بوده‌است با سال‌های آغازین ۱۹۵۰ میلادی که به گفته خود حسن زیرک با اساطیر موسیقی کُردی آن سال‌ها من جمله استاد علی مه ردان، خواننده پر اوازه کردستان عراق شمال صائب، برادران حسن و محمد عارف جزیری، باکوری، طاهر توفیق، الیاس فرنگی (ارمنی‌تبار)، و قادر دیلان آشنا شده‌ است. اما بغداد سبب معروفیت و برج به پرواز در آمدن حسن زیرک نبوده بلکه حسن زیرک در رادیو کرمانشاه شناخته و معروف شد .

حسن زیرک در همان سال‌های اول فعالیت در رادیو بغداد مورد توجه شنوندگان قرار گرفت، و از آنجا که شناخت و تسلط بسیار خوب و خاصی بر ملودی‌ها و ترانه‌های منطقه مکریان داشت و به اجرای آن‌ها پرداخته بود، توانسته بود به خوبی عده زیادی از علاقه مندان را به صدایش جذب کند و به شهرت برسد.

READ  بیوگرافی زکریا عبدالله + فول آلبوم

معرف حسن زیرک به رادیو بغداد چه کسی بود ؟

معلوم نیست که در این میان آیا خواننده مشهور کرد تبار اهل کردستان عراق حسن زیرک را شناسایی میکند و به رادیو بغداد میبرد یا جلال طالبانی، اما در مورد ورود ایشان به رادیو بغداد در بعضی از منابع نوشته شده و یا بیان شده که توسط علی مردان به رادیو بغداد انتقال داده شده است و این در حالی است که یک عکس با شباهت زیاد از حسن زیرک توسط شخص جلال طالبانی منتشر شده است و توسط خانواده استاد حسن زیرک این عکس و این خبر تایید شده است. و در این تنش و این اخبار دهان به دهان چرخیده، که علی مردان با شنیدن زمزمه ترانه از زبان حسن زیرک از ایشان پرس و جو میکند که تو کیستی و اسمت چیست ؟ و زیرک جواب میدهد که یک جوان کورد اهل بوکان از کردستان ایران است و اسمش حسن است و او را همراه خودش به رادیو برده و معرفی کرده است و در سال ۱۳۳۲ شمسی در بخش رادیو کردی بغداد پذیرش و استخدام میشود.

 

ابهامات تا تایید جلال طالبانی و رادیو بغداد :

بعصی از افراد ادعا میکنند که انتقال حسن زیرک به رادیو بغداد شانس بوده و جلال طالبانی در آن نقشی نداشته، اما در سال ۲۰۰۰ میلادی شخص جلال طالبانی عکسی مربوط به سال ۱۹۵۴ میلادی از خودش و فردی با شباهت بسیار زیاد به حسن زیرک دارد که در مقابل مسافر خانه الشمال اکتبیر ( قهوه خانه ) هستند در مجله ای از کردستان عراق منتشر میشد عکس را در آن منتشر کرده و ادعا میکند که استاد زیرک را شناخته و شخصا او را به رادیو بغداد بخش کردی رادیو برده و معرفی کرده است و این عکس و گفته های جلال طالبانی توسط خانواده حسن زیرک که در تهران اقامت دارندتائید شده است.

بازگشت به ایران

زیرک در سال  ۳۷ شمسی ( مارس ۱۹۵۸ ) با گرفتن اجازه از مسؤلان رادیو کردی در بغداد، به زادگاهش بوکان باز میگردد، مورد استقبال همشهری هایش قرار می‌گیرد او اکنون توانسته محبوبیت و اعتبار گسترده‌ای را کسب کند و تبدیل به هنرمند سرشناس مردمی شود، وی با شادباش و خوشحالی بسیار زیاد مردمی که به دیدنش می‌آمدند مواجه می‌شود. با شنیدن این خبر که حسن زیرک بازگسته است، عبدالله مفتی زاده که سنندجی هستند به بوکان می‌رود و از حسن زیرک می‌خواهد به رادیو کوردی که به تازگی تأسیس شده بود در تهران بپیوندد.

 

حسن زیرک در تهران
بیو گرافی حسن زیرک

رادیو کردی تهران

 در سال ۱۳۳۷، بخش کوردی رادیو ایران در تهران گشایش یافت، حسن زیرک همکاری خود را با بخش کردی رادیو ایران آغاز کرد. حضور حسن زیرک در تهران و در بخش رادیو کردی آنجا موجب خوشحال شدن عوامل رادیو ایران و همکارانش شد و به این ترتیب حسن زیرک رسماً به عنوان خواننده در بخش کوردی رادیو ایران پذیرفته شد.

طبق قرار دادی به تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۳۷ که توسط محمد کیهان از مسؤلان گمنام تأسیس بخش رادیو کُردی در تهران بود، با پرداخت ماهیانه دوازده هزار ریال به زیرک جهت اجرای آهنگ‌های کُردی نشان از آغاز همکاری این خواننده در رادیو کردی پایتخت دارد. ترانه ها و موزیک هایی که استاد زیرک در رادیو کردی تهران به ضبط و اجرا رسانده ، بیشتر با ساز استادانی بزرگوار مثل استاد حسن کسایی، استاد احمد عبادی، استاد حسین یاحقی و استاد جهانگیر ملک به همراه جلیل شهناز و با سرپرستی کلی مشیر همایون شهردار همراه بوده است.

 

 

حسن زیرک رادیو کرمانشاه
بیو گرافی حسن زیرک

حسن زیرک در رادیو کرمانشاه

در مرداد ۱۳۴۱  بخش کردی رادیو ایران در تهران تعطیل شد، حسن زیرک و عده ای از همکارانش به کرمانشاه نقل مکان کردند. رادیو کرمانشاه به بخش کردی رادیو ایران تغییرنام داده شد، در کل برنامه کردی محلی تعطیل گردید و یک رادیوی جدید که وسعت برنامه های آن ارتقا یافت و به صدای برون مرزی ایران تغییر داده شد آغاز به کار کرد. بدین صورت تایم و زمان انجام و پخش برنامه های حسن زیرک افزایش یافت و نه تنها کشورهای همسایه و  منطقه بلکه بخش‌های وسیعی از اروپا و خاورمیانه را تحت پوشش برنامه کردی قرار داد. ورود حسن زیرک به رادیو کرمانشاه و پیوستن به جمع هنرمندان و همکاران رادیو کردی ، موجب افزایش برنامه ها و فعالیت بیشتر گروهی و ارکستری گردید که از قبل از ورود حسن زیرک و چند سال پیش وجود داشتن و در کار تولید موسیقی و ترانه‌های کُردی بودند

 

سرپرست ارکستر آن زمان محمد عبدالصمدی که خود نوازنده کلارینت بود. در سال‌های بعد محمود بلوری نوازنده عود، گروهبان موزیک زید یحیایی کلارینت به جمع ارکستر اضافه شدند. همکاری حسن زیرک در رادیو کردی کرمانشاه با هنرمندان بسیار خوب و برجسته کرمانشاهی همچون مجتبی میرزاده  نوازنده ویلون ، محمد عبدالصمدی (قره نی)، اکبر ایزدی نوازنده سنتور، استوار درویشی نوازنده تار و بهمن پولکی نوازنده تیمپو، باعث خلق آثار هنری ای شد که از بهترین کارهای حسن زیرک به‌شمار می‌روند.

حسن زیرک که به خاطر نداشتن پدر و مادیات و بخاطر شرایط سخت زندگی از تحصیل و درس بی‌بهره بود، اما استعداد نهفته و کم نطیری در سرودن شعر و آهنگ‌سازی کوردی داشت. این استعداد ذاتی که در او وجود داشت به همراه صدای منحصربه‌فرد او، باعث شد که ترانه‌هایش در سرتاسر مناطق کردنشین محبوبیت بسیار زیادی پیدا کند و هنوز هم دارای این محبوبیت هست .

در رابطه با ترانه‌ها و ملودی‌ها، حسن زیرک با مجتبی میرزاده که در آن زمان میرزاده فقط ۱۶ سال داشت ، به صحبت می‌پرداخت و اطلاعات زیاد و گسترده‌ای به زیرک در مورد ترانه‌های کُردی می‌داد که شوق و اشتیاق زیادی به میرزاده میداد که آن دو معمولا و بیشتر اوقات در کنار هم دیده می‌شدند و علاقه و دوستی خاصی میان میرزاده و زیرک به وجود آمده بود.

 

میرزاده بسیار زیاد به این مسئله اشاره کرده‌است که حضور حسن زیرک در کرمانشاه خیلی خیلی مفید بود، چون این حسن زیرک بود که او را با موسیقی کُردی آشنا کرد و تعداد بسیاری از ترانه‌ها و ملودی‌های کُردی را از زیرک شناخته‌ است و همین نزدیکی با زیرک و یادگرفتن ها باعث شد سبک نواختن میرزاده متفاوت گردد، که به جرات میتوان آن را نوعی از سبک خاص نوازندگی و موسیقی کردستان دانست.

حسن زیرک در مدت ۳ سالی که در کرمانشاه زندگی میکرد از حق و حقوق خوبی برخوردار بود، بطوری که بیشتر روزها تعدادی از علاقمندان به صدایش از مناطق گوناگون کردستان (ایران و عراق) به دیدنش می‌آمدند و همیشه و یا بیشتر اوقات در منزل خود از آن‌ها پذیرایی می‌کرد.

READ  بیوگرافی زکریا عبدالله + فول آلبوم

گفته های مظهر خالقی در مورد حسن زیرک 

مظهر خالقی، خواننده مشهور کرد، درمورد حسن زیرک و مجتبی میرزاده این چنین می گوید: « همیشه من گفته‌ام، حسن زیرک شهرتش را مدیون میرزاده است. چون حسن زیرک قبل از میرزاده، به بخش کردی رادیو تهران رفته بود و آن‌جا با ارکستر بزرگ آواز خوانده بود، اما به نظر من، این آثار زیاد مردمی نشدند و بیشتر آن‌ها از ذهن پاک شده‌است. [زیرک] در تهران با ارکستر مشیر همایون شهردار کار کرده بود، هیچ‌کدام از این ترانه ها باعث شهرت زیرک نشده بودن و کارهایش به اندازه لازم وارد جامعه نشدن، حتی ترانه هایی که در رادیو بغداد رکورد کرده بود، زیاد مورد توجه قرار نگرفت، اما تمام آثاری که با ارکستر و هنر میرزاده در رادیو کرمانشاه ضبط شده‌است، حس خاصی دارد و در حافظه جمعی مردم، ماندگار شده‌اند».

صدای حسن زیرک، با ترانه‌هایی که خوانده‌است و بیشتر آن‌ها بیش از ۵۰ سال پیش اجرا شده‌اند، در بین مردم کرد زبان،  خاطره انگیز و غیر قابل فراموشی ست؛ به‌طوری‌ که ترانه‌های زیرک در ذهن بیشتر مردم کورد، یادآور خاطرات تلخ و شیرین و خوب و بد زندگی مردم است.

 

آهنگ های حسن زیرک
بیو گرافی حسن زیرک

ترانه‌های حسن زیرک

زیرک به واسطه زندگی سخت و هنر و اقامت در بسیاری از مناطق ایران و عراق، توانسته‌ است به زبان‌های ترکی آذری، فارسی،ارمنی، لری آهنگ و ترانه اجرا کند. زیرک در بسیاری از ترانه‌هایش نام‌های مکان های گوناگونی همچون : بوکان، سردشت، تبریز، تهران، سنندج، بانه، اشنویه، میاندوآب، کرمانشاه، ساوجبلاغ، مراغه، هه ولیر، همدان، سقز، ایران، سلیمانیه، دهوک و غیره شنیده می‌شود. ترانه‌هایی بسیار مفهمومی و با مضمون میهن‌پرستی سروده‌ است که به تمجید از ایران، کُرد، شاه وقت ( به اجبار ) پرداخته‌ است. و همین ترانه ها رو در زمانی که اجباری در کار نبوده و از شاه و زیردستانش در امان بوده با بهترین کیفیت و اجرا باز خوانی کرده و همیشه نسخه اصلی بیشترین شنونده را داشته اند.

 

حسن زیرک و همسرش
بیو گرافی حسن زیرک

ازدواج حسن زیرک

حسن زیرک به صورت رسمی دو بار ازدواج کرده‌. همسر اول، میدیا زندی گویندهٔ بخش کردی رادیو تهران  و همسر دوم ایشان رابعه سرانجام بوده است.
حسن زیرک با میدیا زندی، گویندهٔ بخش کردی رادیو تهران، ازدواج کرد که حاصل آن ازدواج دو دختر به نام‌های مهتاب (آرزو) و مهناز (ساکار) بود. زیرک چند آهنگ و ترانه نیز برای بچه های خود اجرا کرده‌ است. میدیا زندی فرزند عزیز زندی در روز جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۸۷ خورشیدی در تهران درگذشت.

زن دوم حسن زیرک، رابعه نام داشت و به گفته او، زیرک خودش به او گفته‌ است که در کل ۲۸۰۰ ترانه اجرا کرده است و متاسفانه نمی‌داند چه برسر ترانه‌های گم شده آمده‌ است و با آن‌ها چه کار کرده‌اند. همسر دوم زیرک متاسفانه  در ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ در سقز فوت کرد و  زندگیشان پایان یافت.

سال های پایانی زندگی استاد حسن زیرک :

سال‌های پایانی زندگی حسن زیرک در تلخی و ناکامی گذشت، و زیاد به خواندن و سرودن نمی پرداخت . در اواسط سال ۱۳۴۶ درمنطقهٔ بانه به نام کانی مولا احمد قهوه‌ خانه‌ای دایر کرد. آخرین نفس‌هایش را در رنج و بیماری بود و در شهرستان بوکان درمیان مردمی که به شدت دوستشان داشت، در بیمارستان شیر و خورشید اخرین نفس هایش را کشید و متاسفانه در تاریخ ۵ تیر ماه ۱۳۵۱ خورشیدی برابر با ۲۸ ژوئن ۱۹۷۲ میلادی در سنی تقریبا ۵۱ سالگی به علت سرطان (ناراحتی کبد و معده) دارفانی را وداع گفت، در واقع میتوان گفت حسن زیرک جوان مرگ شد و سنی از ایشان نگذشته بود. درهنگام مرگِ زیرک، رادیو BBC از بزرگی و مشهور بودن او یاد می‌کند و می‌گوید: « یگانه هنرمند مردم کورد در بیمارستان بوکان درگذشت. » با وسیت خود حسن زیرک در دامنه کوه نالشکینه بوکان به خاک سپرده شد، و تا به امروز هم مردم زیادی برای دیدن مکان به خاک سپرده شده ایشان و دیگر هنرمندان شهر بوکان که در انجا به خاک سپرده شده اند.

مسموم شدن استاد زیرک، ابهامات یا واقعیت :

تعدادی از دوستان و اشنایان حسن زیرک که از نزدیکترین اشخاص در زندگی ایشان بودن چنین گفته اند که حسن زیرک هیچ گونه مریضی زمینه ای نداشته، منتها ایشان را شهر مهاباد مسموم کرده بودند، و در نهایت زیرک مدتی کم در شهر اشنویه اقامت داشته و زندگی کرده و به شدت مریض میشود و بعدا توسط خانواده خودش به شهر بوکان باز میگردند و در بیمارستان شیر و خورشید بستری میشود و این حرفها نه تایید شدند و نه رد !

 

آخرین آهنگ حسن زیرک در بیمارستان mp3 فایل کامل

وصیت حسن زیرک از زبان خودش – فایل صوتی

 

بهترین آهنگ های حسن زیرک کلیک کنید

 

مزار حسن زیرک
مزار حسن زیرک

 

میدیا زندی، همسر حسن زیرک، که خودش گویندهٔ بخش کردی رادیو تهران بود، می‌نویسد:

« حسن زیرک نزدیک به ۱۰۰۰ ترانه در تهران و کرمانشاه اجرا کرده‌ بود، و به خاطر همین ترانه‌های او بود که روزانه نزدیک به ۲۰۰۰ هزار نامه ارسال می‌شد، و حتی درون نامه ها پول قرار می‌دادند تا ترانه  درخواستی آنان پخش شود. برنامه‌های کردی رادیو تهران و کرمانشاه به‌خاطر صدای دلنشین حسن زیرک مورد توجه همه قرار گرفته‌ بود و آن موقع هر روز ۲ بار برنامهٔ « ما و شنوندگان » پخش می‌شد. حسن زیرک با صدای رسا و لذت‌ بخش خود باعث معروفیت و کیفیت و شکوفایی برنامه‌ های کردی در تهران و کرمانشاه شده‌ بود و سیل نامه‌های طرفداران ترانه‌ های او هر روز به رادیو جاری بود. اما با وجود این‌ همه خدمت، حسن زیرک را دیگر به رادیو راه ندادند و او را از یاد بردند، درحالی‌ که در ۲۸ مرداد ۱۳۴۱، که برد ایستگاه رادیوی کرمانشاه به ۱۰۰ کیلو وات رسیده‌ بود، صدای حسن زیرک به همه شهرها و روستاهای کردنشین می‌رسید ».

 

نظر هنرمندان دربارهٔ حسن زیرک

 

گفته های ماموستا هیمن در مورد زندگی حسن زیرک :

در مورد زندگی حسن زیرک اینگونه گفته که به طور اتفاقی هم حتی کمی شادی و خوشبختی نصیب وی و زندگیش نشده چه در دوران زندگی در ایران و چه در عراق روی خوشی و راحتی و آزادی را ندیده و نچشیده.

READ  بیوگرافی زکریا عبدالله + فول آلبوم

 

شهرام ناظری، هنرمند موسیقی سنتی ایران، درمورد صدای حسن زیرک چنین اظهار نظر داشته‌ است:

« درخصوص حسن زیرک، درمجموع فقط می‌توانم بگویم که یک انسان نابغه به‌معنای واقعی بود. یعنی در همان لحظه که وارد ارکستر رادیو می‌شد و به اتاق ضبط می‌رفت، بداهتاً، هم شعر می‌سرود، آهنگ می‌ساخت، و آن را می‌خواند، که تاکنون چنین موردی در موسیقی سابقه نداشته‌ است. با توجه به این نکته که ایشان سواد خواندن و نوشتن را نداشتند، اما موسیقی و شعر را به‌صورت الهامی و حفظ‌ شده می‌خواند و واقعاً از افراد کاملاً استثنایی و از نوابغ موسیقی کردی بودند، و بنده در میان خوانندگان کرد علاقهٔ خاصی به صدای حسن زیرک دارم ».

 

مجتبی میرزاده: نوازنده ویلون و آهنگ سازی که در تمام آثار زیرک در دهه چهل خورشیدی در ارکستر رادیو کرمانشاه نوازندگی و تنظیم و آهنگ‌ سازی های او را بر عهده داشته، درمورد زیرک هنرمند فقید در گفت‌وگو با Raqem این سطور چنین نظری داشت:

« حسن زیرک، با اینکه مطلقاً سواد نداشت، اما اشعار اغلب آثارش را به‌ صورت بداهه و در آن لحظه که می‌خواند، می‌سرود. وی از حافظه‌ای بسیار قوی در حفظ شعر و آهنگ و مقام‌های کردی برخوردار بود، و باید گفت که حسن زیرک هیچ‌گاه در موسیقی کُرد تکرار نخواهد شد؛ چرا که ماندگارترین و زیباترین نغمات کردی را خلق کرد، و اینک نه‌تنها در ایران، بلکه حتی در میان کردهای ،سایر نقاط جهان، آثار و نام و یاد او از مقام و منزلت والایی برخوردار است».

 

بیژن کامکار، خواننده و نوازنده، با اعلام این مطلب که علاقهٔ زیادی به صدای حسن زیرک دارد، گفته‌است:

«حسن زیرک یکی از بهترین های موسیقی کُرد به‌ شمار می رود و بیشتر آهنگ‌ های کردی و یا فارسی که در حال حاظر به اجرا در می‌آیند، الهام‌ گرفته از آثار استاد حسن زیرک است. شهرت و محبوبیت استاد حسن زیرک فقط محدود به مرزهای ایران نیست، بلکه در کشورهای اروپایی و تمام نقاط کردنشین جهان امتداد دارد ».

 

نظر عدنان کریم در مورد حسن زیرک :

عدنان کریم خواننده سرشناس آهنگ های فولکلور کردی و مقام که در کردستان عراق ساکن هستن، و در حال حاظر به فعالیت های موسیقی خود مشغولند. در آخرین مصاحبه خود با شاعر سرشناس شعر های و ترانه های پاپ امروزی رنج سنگاوی که در برنامه بالون دیداری داشتن از تفاوت و موفقیت بسیار زیاد استاد حسن زیرک نسبت به محمد ماملی اینگونه میگوید که با سفر ها و رفت و آمد های بسیار زیاد حسن زیرک با اشخاص مختلف من جمله خوانندگان وقت حاضر در رادیو های ایران و بغداد باعث شدند که دانش ترانه خوانی و موسیقی حسن زیرک چندین برابر شود و به همین دلیل حسن زیرک آوازه اسم و رسم خیلی بیشتری نسبت به محمد ماملی دارد .

 

روزنامه کیهان : خبر بیمار شدن حسن زیرک در تهران را منتشر کرد در تاریخ ۱۳۵۱ شمسی برابر با ۱۹۷۲ میلادی.

 

عزت‌الله قلندرلکی، خواننده مشهور کرد در مورد استاد حسن زیرک که او را در رادیو کوردی کرمانشاه دیده‌ بود، می‌گوید :

اتاق های استودیو های رادیو کرمانشاه کوچک بودند در حد ۲۰ متری و ۳۰ متری، و بلندی و اوج صدای استاد حسن زیرک به قدری زیاد بود که نزدیک و یا با در دست داشتن میکروفون صدای ایشان را نمیکشید و در ضبط مشکل داشتیم. به همین دلیل میکروفون را در گوشه ای کار میزاشتیم و از حسن زیرک میخواستیم تا در گوشه دیگر و ارکستر هم در گوشه ای دیگر مستقر میشدند، و ضبط را انجام میدادیم. در آن زمان در استودیو رادیو کرمانشاه مسئول ضبط و صدا برداری آقای آجیل چی بودند و کارهای ضیط به عهده ایشان بود.

 

ترانه‌شناسی
حسن زیرک با داشتن صدا و حافظه منحصربه فرد شعر می سرودن و موسیقی برای آن می‌نواختن و حتی تغییراتی در شعرها و قافیه و وزن آن‌ها می‌دادن. حسن زیرک ترانه‌هایی نیز به زبان های فارسی، ترکی آذری و حتی لری نیز خوانده‌ است. اما متاسفانه خوانندگان ترکیه‌ای بدون اشاره به ترانه اصلی، به اجرای دوباره ترانه‌های حسن زیرک با همان ملودی یا با تغییراتی اندک در شعر و آهنگ پرداخته‌اند.

به وجود استاد حسن زیرک میراث بسیار بزرگ موسیقی سنتی کردستان حفظ گشته است، و از زیرک بیش از هزار و پانصد شعر و ترانه به یادگار مانده. که گنجینه بسیار بزرگی برای موسیقی سنتی و فولکلور کردستان غرب ایران ) محسوب میگردد.

برخی از آهنگ های معروف حسن زیرک :

آهنگ نوروز
آهنگ کتانه
آهنگ بارانه
آهنگ خان باجی (ارمنی – کردی سورانی)
آهنگ مریم بوکانی / تنظیم و ویلون از مجتبی میرزاده
آهنگ زارا (زهرا)
آهنگ گوهره
آهنگ نالشکینه
آهنگ آمنه و آمنه
آهنگ ریبوار و ریبوار (کردی – فارسی)
آهنگ لای لای
آهنگ آمان دکتر
آهنگ وره قوربان (بیا قربان)
آهنگ عرق چین
آهنگ خوم به غولامی
آهنگ یالا شوفر
آهنگ دیسان شه‌و هات
آهنگ گولدور مَنی گولدور (آذری – کردی)
آهنگ له سینه قبران هاواره
آهنگ  هو لیلی
آهنگ به‌ناز

دزدی از ترانه های حسن زیرک نوسط ترکیه

ترانه‌های از حسن زیرک که توسط خوانندگان ترک استانبولی نیز دزدیده و بازخوانی شده اند :

ترانه هایی که دزدیده شده اند بقدری زیبا و عالی اجرا شده اند که حتی هنرمندان دزد ترکیه ای زحمتی به خود نداده اند، که کمی تغییر در اجرای آن بدهند و یا تغییراتی کوچک و یا اساسی در آنها ایجاد کنند تا خلاقیتی از خود نشان بدهند، بلکه با سوء استفاده از موقعیت حسن زیرک و در قید حیات نبودن ایشان و خانواده بیخیالی که هیچ تلاشی برای زحمت های حسن زیرک و گرفتن حق کپی رایت و یا ثبت آثار ایشان که کمترین کار برای یاد استاد میباشد انجام نمیدهند و همین امر باعث شده که حتی خوانندگان کورد هم به تعداد بسیار زیادی از اهنگ های ایشان را باز خوانی کنند و هیچ اسمی از استاد حسن زیرک برده نمیشود.

 

ترانه های دزدیده شده از حسن زیرک

ای نیشتمان – Ankara’nın Taşına Bak (Ruhi Su)

نسرین – Ağlama Yar (Yavuz Bingöl)

امان دوکتور – Aman Doktor (Candan Erçetin)

یالا شوفر – Yallah Şoför (ابراهیم تاتلیس)

لیلا – Leyla (ازجان دنیز)

ترانۀ Ankara’nın Taşına Bak که ملودی آن، همان ملودی ترانۀ نیشتمان (میهن) حسن زیرک است و امروزه در کشور ترکیه به سرود ملی تبدیل شده‌است.